Αρχική » » Το "ευγενές αίμα" των ... εξωγήινων αρίων. - Οι σαπρές ρίζες του ρατσιστικού λόγου που οδήγησε στον ναζισμό και στο Ολοκαύτωμα

Το "ευγενές αίμα" των ... εξωγήινων αρίων. - Οι σαπρές ρίζες του ρατσιστικού λόγου που οδήγησε στον ναζισμό και στο Ολοκαύτωμα

{[['']]}
Του Βαγγέλη Τζούκα - Διδάκτορα Κοινωνιολογίας Παντείου - Hot History

Η Δύση ακόμη και του Διαφωτισμού, δεν έκοψε ολοκληρωτικά τις γέφυρες με την κυρίαρχη ερμηνεία υπεροχής της. θρησκευτικός και πολιτικός αντισημιτισμός. Ανορθολογισμός, μυστικισμός, αποκρυφισμός και παγανισμός.

Το δουλεμπόριο είχε καταστήσει τους μαύρους σκλάβους κατηγορία ανθρώπων άνευ δικαιωμάτων. Δημοπρασία στη Βιρτζίνια.

Ο ρατσισμός και η ιδεολογική του εκλογίκευση έχουν μακραίωνη ιστορία. Στις προνεωτερικές κοινωνίες εμφανίζονταν με συμπεριφορές και στάσεις που συνδέονταν στενά με το θρησκευτικό φαινόμενο και το γενικότερο πολιτισμικό πλαίσιο εντός του οποίου η κάθε κυρίαρχη ομάδα δρούσε και προσπαθούσε να εμπεδώσει την ηγεμονία της έναντι των υπολοίπων.

Τα πράγματα ήταν απλούστερα ως προς την κατάταξη των πληθυσμών σε ανώτερους και κατώτερους, στον βαθμό που οι εξουσιαστικές σχέσεις νομιμοποιούνταν στη συνείδηση των πολλών από την ίδια την «τάξη» του κόσμου. Περιθώρια αμφισβήτησης αυτών των δοξασιών δεν υπήρχαν, γεγονός που εξηγεί π.χ. την απόλυτη υποστήριξη του θεσμού της δουλείας ως καθ' όλα αποδεκτής και -κυρίως- θεμιτής κοινωνικής πρακτικής.

Μια σχέση κυρίαρχων και κυριαρχούμενων 

Με την έλευση του νεωτερικού κόσμου οι απόψεις για την κυριαρχία ορισμένων «φυλών» έναντι των υπολοίπων άρχισαν να λαμβάνουν διαφορετικό χαρακτήρα. Ακόμη και θεμελιώδεις εκπρόσωποι της φιλοσοφίας του Διαφωτισμού δεν τόλμησαν να αμφισβητήσουν τα κυρίαρχα ερμηνευτικά μοντέλα της εποχής τους για τη θεμελιώδη ανωτερότητα των λευκών Ευρωπαίων και του πολιτισμού της χριστιανικής Ευρώπης, του κόσμου δηλαδή από τον οποίο προέρχονταν.

Υπήρχαν φυσικά και στο εσωτερικό των ευρωπαϊκών κοινωνιών σαφείς διαμάχες για θέματα καταγωγής και μύθοι προέλευσης που επισημοποιούσαν την αντιμετώπιση του «άλλου» ως κατώτερου. Η διαμάχη για τις «δυο φυλές» στη Γαλλία, η αντιμετώπιση των εκχριστιανισθέντων μουσουλμάνων και Εβραίων στην Ισπανία, η σύγκρουση Σαξόνων και Νορμανδών στη Βρετανία κ,λπ. συνιστούσαν όψεις μιας διαδικασίας επιβολής και εμπέδωσης σαφών διαχωρισμών κυρίαρχων και κυριαρχούμενων στρωμάτων. Σταθερή και διαχρονική ήταν, σε ευρωπαϊκό επίπεδο, και η αντισημιτική στάση, εξαρτώμενη φυσικά πλήρως από το θρησκευτικό στοιχείο.

Η εκστρατεία του στρατηγού Σέρινταν εναντίον των Ινδιάνων σχολιάζεται σε σκίτσο του Φρανκ Μπέλιου το 1869 στο "harper"

Σταδιακά η επαφή των Ευρωπαίων με τους ιθαγενείς πληθυσμούς των άλλων ηπείρων καθιστούσε απολύτως ορατό το ενδεχόμενο να θεωρηθούν οι τελευταίοι οπισθοδρομικά όντα που απαιτούσαν «ειδική μεταχείριση».
Οι εξελίξεις στην αμερικανική ήπειρο ήδη από την εποχή της ανακάλυψής της, στα τέλη του 15ου αιώνα, επιβεβαίωναν την ανυπαρξία ανοχής και σεβασμού απέναντι στους τοπικούς πληθυσμούς. Το εκτεταμένο δουλεμπόριο από την Αφρική διαδραμάτιζε αποφασιστικό ρόλο στην αλλαγή των ισορροπιών, καθιστώντας τους μαύρους σκλάβους κοινωνική κατηγορία άνευ δικαιωμάτων.

Την κατάσταση επιδείνωναν οι πολιτικές των αποίκων αλλά και οι συνεχόμενες εκστρατείες εναντίον των Ινδιάνων (τόσο στη Βόρεια όσο και στη Νότια Αμερική).
Αποτέλεσμα όλων αυτών των διαδικασιών ήταν η παγίωση μιας αυστηρής πολιτικής διακρίσεων εις βάρος των κυριαρχούμενων φυλών, αλλά και ένας σαφής διαχωρισμός στο εσωτερικό των κυρίαρχων λευκών ανάμεσα στους κατεξοχήν «καθαρούς»» (π.χ. WASP - Λευκός Αγγλοσάξονος Προτεστάντης στη Βόρεια Αμερική) και τους λιγότερο «καθαρούς» (π.χ. μετανάστες από τον μεσογειακό νότο και την ανατολική Ευρώπη, απόγονοι μεικτών γόμων με «αλλόφυλους» κ.λπ.).

Το σκίτσο (28 Μαρτίου 1891) επισημαίνει τους κινδύνους για τους "καθαρούς" Αγγλοσάξονες προτεστάντες από τους "μαφιόζους", "αναρχικούς", "σοσιαλιστές" που καταφτάνουν στις ΗΠΑ από ανατολική Ευρώπη και Μεσόγειο

19ος, η εισαγωγή στον αιώνα των άκρων

Σε κάθε περίπτωση, ο 19ος αιώνας υπήρξε αποφασιστικός ως προς τη συστηματοποίηση δογμάτων που εμφανίζονταν προηγουμένως σε πρωτόλεια μορφή.

Πάμπολλοι διανοητές της εποχής υιοθετούσαν ξεκάθαρα απόψεις που έκαναν λόγο για φυσική και αναπόφευκτη ταξινόμηση των ανθρώπινων φυλών. Σημαντικό ρόλο στην κυριαρχία ενός ιδιάζοντος πρωτοναζισμού διαδραμάτιζαν και οι ρατσιστικές θεωρίες που είχαν εκφράσει διαδοχικά συγγραφείς όπως ο Αρτίρ ντε Γκομπινό (Arthur de Gobineau) και ο Χιούστον Στιούαρτ Τσάμπερλεν (Houston Stewart Chamberlain), οι οποίες έκαναν λόγο για την ανωτερότητα της "άριας φυλής" έναντι των υπολοίπων, αλλά και η ανάδυση του λεγάμενου «κοινωνικού δαρβινισμού».

Οι απόψεις αυτές ήταν ευρύτατα διαδεδομένες σε ποικίλα πνευματικά περιβάλλοντα, γεγονός που οπωσδήποτε συνδέεται και με τη δεδομένη την εποχή εκείνη γιγάντωση της αποικιοκρατίας και την αντιμετώπιση των κατοίκων των αποικιοκρατούμενων χωρών ως πολιτισμικά και φυλετικά κατώτερων.-Οι όροι «Αριος» και«Αριοι» εισάχθηκαν στο σύγχρονο λεξιλόγιο από κορυφαίους εκπροσώπους των γερμανικών γραμμάτων, όπως ο Φρειδερίκος Σλέγκελ.

Ο μυστικισμός ήταν εμφανής στις τελετές των SS

Στη βάση των δογμάτων που άρχισαν σταδιακά τον 19ο αιώνα να γνωρίζουν ευρύτατη αποδοχή κυρίαρχες ήταν οι θεωρίες της «ινδοευρωπαϊκότητας» και της «ινδογερμανικότητας», που έκαναν λόγο για την προέλευση ουσιαστικά της κυρίαρχης λευκής φυλής από τα υψίπεδα της κεντρικής Ασίας αλλά και την κατάταξη των φυλών σε κλίμακες αξιολόγησης. Επρόκειτο στην πραγματικότητα για μια ανιστορική κατασκευή στην οποία συγχέονταν (σκόπιμα ή μη) γλωσσολογικές, εθνολογικές κ,λπ. διαφορές ή ταυτίσεις προκειμένου να εξαχθεί το συμπέρασμα για την ύπαρξη, στο απώτατο παρελθόν, μιας προγονικής κοινότητας απαράμιλλου κάλλους, πνευματικής και σωματικής υπεροχής.

Σταδιακά ολόκληροι κύκλοι διανοουμένων, τμήματα της ακαδημαϊκής και πνευματικής ελίτ, άρχισαν να σαγηνεύονται από τις δοξασίες αυτές, στις οποίες μάλιστα επιδίωκαν να αποδώσουν και τα χαρακτηριστικά επιστημονικοί δόγματος.

Αναφερόμαστε άλλωστε στην εποχή του κεφαλαίου, των βιομηχανικών επαναστάσεων, των μεγάλων επιστημονικών ανακαλύψεων, των εφευρέσεων και της επέκτασης της Ευρώπης σε όλο τον κόσμο. Βασική θέση ήταν η αποδοχή της ανωτερότητας της λευκής φυλής και η καθημερινή της επιβεβαίωση από τους θριάμβους της αποικιοκρατίας και την ενοποίηση του κόσμου που επιχειρούσαν οι μεγάλες ευρωπαϊκές δυνάμεις.
Η υπεροχή αυτή θεωρούνταν ότι οφείλεται σε φυλετικούς λόγους. Οταν αυτοί δεν επαρκούσαν, υπήρχαν εξάλλου και τα πολυβόλα γκάτλινγκ και οι πρώτες γενοκτονίες εναντίον των θεωρούμενων υποδεέστερων, των Αφρικανών και των Ασιατών.

Τα αναπάντητα και πολλαπλά διλήμματα που συνόδευαν τον ριζικό κοινωνικό μετασχηματισμό έδωσαν έδαφος στην ανάπτυξη ψευδοϊστορικών και μυθολογικών σχημάτων ερμηνείας της Ιστορίας. Η αιματηρή καταστολή της μεγάλης απεργίας των Νοτιοδυτικών Σιδηρόδρομων το 1886

Οι Γερμανοί π.χ. στην προσπάθειά τους να δημιουργήσουν και αυτοί την αποικιακή τους αυτοκρατορία διέπρεψαν και στο κομμάτι αυτό, ειδικά με την περίπτωση των Αφρικανών Χερέρο, σε μια ξεκάθαρη περίπτωση άσκησης γενοκτονικής βίας έναντι ενός πλυθυσμού που θεωρούταν απολύτως αναλώσιμος. Σε τελική ανάλυση η όλη προβληματική γύρω από το ζήτημα των φυλετικών σχέσεων συνοψιζόταν στην περίφημη φράση του διάσημου Βρετανού λογοτέχνη Ράντγιαρ Κίπλινγκ για το «φορτίο του λευκού ανθρώπου» (white man’s burden) να εκπολιτίσει τον κόσμο, να καθυποτάξει τους «βαρβάρους» και να κυριαρχήσει σε πλανητική κλίμακα.

Η συνακόλουθη επέλαση του κοινωνικού δαρβινισμού, αποτέλεσμα της τρομερής εντύπωσης που προκάλεσαν οι θεωρίες του Βρετανού φυσιοδίφη - βιολόγου, ουσιαστικά εξέφραζε όλη αυτή την απόπειρα να εκλογικευτεί με τεχνικούς όρους η αγεφύρωτη αντίθεση που θεωρούνταν ότι υπήρχε ανάμεσα σε «πολιτισμένους» και «απολίτιστους». Η εποχή άλλωστε ευνοούσε πλήρως την απόπειρα επιστημονικής πλαισίωσης ακόμη και των πλέον αντιδραστικών ιδεολογικών ρευμάτων που κυκλοφορούσαν στην Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική.

Οι κύκλοι όμως των «θεσμικών» διανοουμένων δεν ήταν οι μόνοι που ενστερνίζονταν τέτοιου είδους απόψεις. Ακόμη πιο παράδοξες και σκληροπυρηνικές αντινεωτερικές δοξασίες διακινούνταν ευρέως από άτομα και οργανώσεις ενός ιδιάζοντος ημιπεριθωριακού περιβάλλοντος.
Ετσι, π.χ, ήδη από τα τέλη του 19ου αιώνα διάφορες εταιρείες, αδελφότητες και ενώσεις, κάποιες εκ των οποίων προσέγγιζαν τον μυστικισμό, διακινούσαν απόψεις αυτού του τύπου στη Γερμανία και την Αυστρία.

Η ίδρυση και συγκρότηση αυτών των εταιρειών δεν ήταν βεβαίως αποκλειστικά κεντροευρωπαϊκό φαινόμενο. Η αναβίωση του αποκρυφισμού και του εσωτερισμού στα τέλη του 19ου αιώνα ήταν φαινόμενο με μεγάλη διάδοση σε χώρες όπως η Βρετανία και η Γαλλία, γεγονός που συνδέεται αφενός με μια ορισμένης μορφής αντίδραση στην εργαλειακή ορθολογικότητα και τη βιομηχανοποίηση της νεωτερικής κοινωνίας και αφετέρου με την εκκοσμίκευση και την υποχώρηση των παραδοσιακών θρησκευτικών δογμάτων.

"Θεοζωολογία, Σόδομα και το βασίλειο τω ξανθών" στην "Ostrara"  που εξέδιδε ο Λαντς φον Λίμπενφελς σε Βιέννη, Λειψία και Βουδαπέστη

Στο πλαίσιο αυτό δεν πρέπει να προξενεί εντύπωση η άνοδος της λεγάμενης αριοσοφίας, ενός νεοπαγανιστικού δόγματος που διακινούνταν μέσω μυστικών εταιρειών, στις οποίες πρωτοστατούσαν οι Αυστριακοί Γκουίντο φον Λιστ (Guido von List) και Γιοργκ Λαντς φον Λίμπεν-φελς (Jorg Lanz von Liebenfels), οι οποίες διατηρούσαν σχετική αυτονομία.

0 σύγχρονος αναγνώστης πιθανόν να εκπλήσσεται συνειδητοποιώντας την ύπαρξη τέτοιων δοξασιών και -περιθωριακών έστω- ομάδων που τις διακινούσαν στον κεντροευρωπάίκό χώρο.
 Είναι πάντως γεγονός ότι η αλλόκοτη και παράδοξη πολλές φορές βιογραφία των ηγετών αυτών των κινήσεων ερμηνεύει σε κάποιο βαθμό την άνοδο του πρωτοναζισμού.

Ο Γκουίντο ψον Λιστ, ο οποίος γεννήθηκε το 1848 στη Βιέννη, ήταν ο κύριος εισηγητής της θρησκείας του «βοτανισμού» (wotanism), μιας μορφής αναβίωσης της αρχαίας γερμανικής θρησκείας.
Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε από τον ίδιο στην αναζήτηση του
νοήματος και του συμβολισμού των ρούνων, παλαιών επιγραφικών συμβόλων της βόρειας και δυτικής Ευρώπης.

Η επιρροή του Διστ άρχισε να αυξάνεται την πρώτη δεκαετία του εικοστού αιώνα, γεγονός που τεκμηριώνεται με την ίδρυση από ορκισμένους υποστηρικτές του της λεγάμενης Εταιρείας Λιστ.
Η εταιρεία, η οποία ιδρύθηκε στη Βιέννη το 1908, προσέλκυσε εύπορα μέλη, τα οποία προέρχονταν από τα μεσοαστικά στρώματα της Αυστρίας, γεγονός που αποδεικνύει τη διάδοση αυτών των θεωριών σε εγγράμματα τμήματα του πληθυσμού.
Ο Διστ πέθανε το 1919, έχοντας διαδραματίσει εξέχοντα ρόλο στη διάδοση ακραίων θεωριών που προωθούσαν τον παγγερμανισμό και εξυμνούσαν την «άρια φυλή».

Από την άλλη πλευρά, ο Λαντς φον Λίμπενφελς, ο οποίος γεννήθηκε το 1874 στη Βιέννη, είχε αρχικά ενταχθεί στο καθολικό τάγμα των κιστερκιανών. Μετά την εκδίωξή του από τους κιστερκιανούς στράφηκε απόλυτα στον φυλετικό μυστικισμό και το 1907 ίδρυσε το Τάγμα του Νέου Ναού (Ordo Novi Templi), μια εσωτεριστική εταιρεία οργανωμένη γύρω από τις ρατσιστικές και αντισημιτικές αρχές του.
Ο Λίμπενφελς ήταν απόλυτα πεπεισμένος για την υπέρτερη εξωγήινη καταγωγή των Αριών, τους οποίες αντιπαρέθετε στις θεωρούμενες κατώτερες φυλές, με τις οποίες όμως ένα τμήμα των πρώτων ήρθε μεταγενέστερα σε επιμειξία.

Οι πολιτικές που, σύμφωνα με τον Λίμπενφελς, έπρεπε να ακολουθήσουν οι απόγονοι των Αριών προκειμένου να μην παρακμάσουν εντελώς περιστρέφονταν αναγκαστικά γύρω από γενοκτονικά σχέδια. Ο Λίμπενφελς πέθανε το 1954 στη Βιέννη και θεωρείται χαρακτηριστική περίπτωση των πιο ακραίων υπερασπιστών μιας νέας «άριας» θρησκείας με ξεκάθαρα νεοπαγανιστικά χαρακτηριστικά.

Από την άποψη αυτή, είναι απολύτως ενδεικτικές οι περιπτώσεις των συγκεκριμένων πρωτεργατών της αριοσοφίας, ανθρώπων που επιδίωκαν να προβάλλουν για τον εαυτό τους, τρόπον τινά, μια υποτιθέμενη και αμφιλεγόμενη αριστοκρατική καταγωγή που να συνάδει με τις ιδέες τους περί «ευγενούς αίματος».

Ναζιστική προπαγανδιστική αφίσα εναντίον των Εβραίων το 1930

Οι επονομαζόμενοι αριοσοφιστές ασκούσαν με τα έργα τους επιρροή σε τμήματα του πληθυσμού που επιδίωκαν να βρουν απαντήσεις στα πολλαπλά διλήμματα που συνόδευαν τον ριζικό κοινωνικό μετασχηματισμό προσφεύγοντας σε ψευδοϊστορικά και μυθολογικά σχήματα ερμηνείας της ευρωπαϊκής και της παγκόσμιας ιστορίας.
Η σημαντική διαφορά από άλλες αποκρυφιστικές ενώσεις που ασκούσαν επιρροή την περίοδο εκείνη ήταν βέβαια η απόλυτη έμφαση που δινόταν στον φυλετισμό, τον παγγερμανισμό και τον ακραίο αντισημιτισμό.

Είναι πραγματικά δύσκολο να συνοψίσει κανείς την ουσία των θεωριών αυτών, που προέρχονταν στην πραγματικότητα από μια σύζευξη ιδεών του κλασικού ευρωπαϊκού ρατσισμού περί ανωτερότητας της «άριας φυλής» με τη θεοσοφία, το εσωτεριστικό κίνημα που είχε εγκαινιάσει η Ελένα Πετρόβνα Μπλαβάτσκι (Helena Petrovna Blavatsky) στις τελευταίες δεκαετίες του 19ου αιώνα.

Οι κεντρικές αναφορές των δογμάτων αυτών σχετίζονται με την υποτιθέμενη παρακμή, σε μια γραμμικού τύπου πρόσληψη της ιστορίας, ανώτερων φυλών και με την ανάδυση κατώτερων, γεγονός που οδηγεί νομοτελειακά στην κατανόηση του σύγχρονου κόσμου ως κατεξοχήν εκφυλισμένου.
Προκειμένου να υποστηριχτούν οι θεωρήσεις αυτές, οι αριοσοφιστές συγκρότησαν εσωτεριστικές ενώσεις παρόμοιου τύπου με των ελευθεροτεκτόνων. Ενδεικτική για τον προσανατολισμό τους είναι η ύλη του περιοδικού «Οστάρα» (Ostara), εκδότης του οποίου ήταν ο Λίμπενψελς, εισηγητής και του όρου «αριοσοφία».
Στο περιοδικό λοιπόν υπήρχαν άρθρα για την αρχαία γερμανική θρησκεία τον φυλετικό «εξαγνισμό» διαμέσου της εξολόθρευσης των «κατώτερων» φυλών και την αναγκαιότητα καταστροφής της δημοκρατίας, του σοσιαλισμού και του φεμινισμού. Ιδιαίτερος ρόλος αποδιδόταν στην αποφυγή της φυλετικής επιμειξίας, κατεξοχήν υπαίτιας για τον εκφυλισμό των ανώτερων φυλών.

Στη λογική αυτή η γυναίκα θεωρούνταν αδύναμος κρίκος, καθώς η διαχείριση εκ μέρους της μιας ορισμένης σεξουαλικής ελευθεριότητας οδηγούσε αναπόφευκτα, σύμφωνα με τις θεωρήσεις αυτές, σε «νόθευση του αίματος» μέσω των συνευρέσεών της με «κατώτερα όντα». Προκειμένου μάλιστα να προσελκύσει κοινό, το περιοδικό δεν δίσταζε να παραθέτει σχέδια με γυναίκες που έπεφταν θύματα σεξουαλικών επιθέσεων από τερατώδεις μορφές «υπανθρώπων», με τρόπο που παραπέμπει στην επονομαζόμενη παλπ (pulp) παραλογοτεχνία της Αμερικής.
Βασικός στόχος, σύμφωνα με την ορθογραφία του περιοδικού, παρέμενε βέβαια η αναβίωση της κυρίαρχης «άριας φυλής» και η εκμηδένιση των θεωρούμενων ως φυλετικά κατώτερων.

Οταν ξέσπασε ο Β' Π.Π λίγοι αντιλαμβανόταν πού θα κατέληγαν οι ρατσιστικές θεωρίες των ναζί. Το Ολοκαύτωμα ήταν αποτέλεσμα της ναζιστικής κοσμοθεωρίας. Πρώην κρατούμενοι του Νταχάου πραγματοποιούν αναπαράσταση σε κρεματόριο τον Μάιο του 1945

Αυτοί οι σκαπανείς της αναβίωσης των παγανιστικών παραδόσεων της «νορδικής» φυλής και των πρωτογερμανικών θεοτήτων θεωρούσαν λοιπόν ευκταία την ανατροπή των σύγχρονων δογμάτων της ιουδαιοχριστιανικής παράδοσης, την οποία συνέδεαν αναφανδόν με τι δημοκρατία, τον σοσιαλισμό, τον ειρηνισμό, τον φιλελευθερισμό κ,λπ., δηλαδή με τα θεωρούμενα από τους ίδιους δεινά του σύγχρονου κόσμου.
Οπως όμως αναφέρει χαρακτηριστικά ο Πολ Ρόλαντ:

Στην πραγματικότητα οι αριοσοφιστές δεν ήταν παρά μια κλίκα από ιεροφάντες ελιτιστές με όνειρα ενός εξιδανικευμένου παρελθόντος γεμάτα από εικόνες ευγενών της υπαίθρου και ιπποτών που τα μόλυνε όμως ένας λυσσαλέος ρατσισμός. Δεν είναι λίγοι εκείνοι που υποστηρίζουν πως το αντιχριστιανικό αίσθημα που ήταν διαδεδομένο ανάμεσα στους ναζί είχε την προέλευσή του στον Φον Λιστ, ο οποίος κατηγορούσε την πρώιμη χριστιανική Εκκλησία ότι είχε καταδιώξει και εξευτελίσει τη θρησκεία των Αρμάνων, παρουσιάζοντας τις θεότητες τους ως σατανικές και εξορίζοντάς τους από τη Γερμανία.

Φυσικά, θα ήταν παρακινδυνευμένο να θεωρήσει κανείς ότι οι περιθωριακές αυτές ομάδες ασκούσαν σοβαρή επιρροή στη γερμανική κοινωνία της εποχής. Σε κάθε περίπτωση όμως ήταν φορείς ιδεών τις οποίες αργότερα κατόρθωσε να αναπαράγει το ναζιστικό κόμμα και, σε μια εκδοχή τους, να τις «νομιμοποιήσει» σε ευρύτερο ακροατήριο.

Σε ένα τέτοιο πνευματικό περιβάλλον όπως εκείνο της Γερμανίας μετά τον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο ακόμη και οι πλέον ακραίοι εθνικιστές μπορούσαν να βρουν ακροατήριο. Ετσι δεν πρέπει να εκπλήσσει το γεγονός ότι ένα μικρό κόμμα της άκρας Δεξιάς -το ναζιστικό- επιχείρησε το 1923 στο Μόναχο πραξικόπημα, το οποίο κατεστάλη με σχετική ευκολία από την τοπική κυβέρνηση.
Οι καιροί επέτασσαν εκ μέρους του Χίτλερ μια προσωρινή αναστολή δραστηριοτήτων αλλά και τη συγγραφή ενός διαβόητου κειμένου. Συγκεκριμένα, αναφερόμαστε στο έργο «Ο αγών μου» (Mein Kampf), που αποτέλεσε την επιτομή της κοσμοθεωρίας του ναζισμού, το οποίο γράφτηκε
κατά την περίοδο του βραχυχρόνιου εγκλεισμού του Χίτλερ στη φυλακή του Λάντομπεργκ.

Ο Χΐτλερ και η θεωρία της πάλης των φυλών 

Στο έργο αυτό, όπως και στις ευρύτερες δημόσιες παρεμβάσεις του, ο Χίτλερ τόνιζε την ανάγκη καταπολέμησης του κομμουνισμού, εξέφραζε την πίστη του στο ένδοξο πεπρωμένο του γερμανικού λαού υπό την ισχυρή napoucjia ενός ηγέτη και προχωρούσε στην αμετάκλητη καταδίκη του «εβραϊσμού», τον οποίο και θεωρούσε πηγή όλων των δεινών που μάστιζαν τη Γερμανία της εποχής του.

Και στο έργο αυτό βέβαια ιδιαίτερη θέση κατείχε ο αντικομμουνισμός, καθώς ο «μπολσεβικισμός» θεωρούνταν ουσιαστικά τμήμα της «παγκόσμιας εβραϊκής συνωμοσίας».
Στη βάση των αντιλήψεων αυτών ενυπήρχε επιπλέον και μια εκδοχή κοινωνικού δαρβινισμού, η οποία εμφανιζόταν να έχει καθολική και διαχρονική εφαρμογή.
Σε αντίθεση με τον μαρξισμό, ο Χίτλερ αναπαρήγαγε το αξίωμα του ευρωπαϊκού ρατσισμού για την ανθρώπινη ιστορία, ότι δηλαδή πρωταρχικό ρόλο στην ιστορική εξέλιξη δεν διαδραματίζουν οι συγκρούσεις μεταξύ των τάξεων αλλά οι συγκρούσεις μεταξύ των φυλών, η ύπαρξη και η βιολογική υπόσταση των οποίων θεωρούνται αδιαμφισβήτητες.

Επρόκειτο κυρίως για ένα συνονθύλευμα απόψεων που, όπως προαναφέραμε, διακινούνταν για καιρό στον ευρωπαϊκό χώρο προβάλλοντας μια αταβιστική θεώρηση της ζωής και της εξέλιξης των κοινωνιών ως συνεχούς μάχης.
Ταυτόχρονα υμνούσαν τον παγγερμανισμό, υιοθετούσαν θεωρίες συνωμοσίας για τον ρόλο των Εβραίων, νομιμοποιούσε την άσκηση βίας για την επίτευξη των σκοπών της «φυλής» και αντιπαρέρχονταν τη θεωρούμενη παρακμή της σύγχρονης βιομηχανικής κοινωνίας και των δημοκρατικών κατακτήσεών της.

Ο Χΐτλερ είχε ενστερνισθεί πολλές από τι θεωρίες αυτές κατά τη διάρκεια της προπολεμικής παραμονής του στην πολυπολιτισμική Βιέννη των Αψβούργων την οποία και αντιπαθούσε σφόδρα, καθώς τη θεωρούσε αντιπροσωπευτικό δείγμα της παρακμής των γερμανόφωνων λαών και της κυριαρχίας του «εβραϊκού πνεύματος».
Ο έντονος λοιπόν αντισημιτισμός του Χίτλερ, η απέχθεια του για τις δημοκρατικές αξίες και διαδικασίες και η διαρκής εκ μέρους του υπόμνηση της αναγκαιότητας για ριζική αντιμετώπιση των προβλημάτων της νεωτερικότητα εξέφραζαν ένα γενικότερο κλίμα αμφισβήτησης των αξιών του ορθού λόγου και της δημοκρατίας που είχε παρελθόν δεκαετιών. Στην ίδια λογική κινούνταν και το βιβλίο το Αλφρεντ Ρόζενμπεργκ «Ο μύθος του 20ού αιώνα». Ο Ρόζεμπεργκ μάλιστα ήταν και ο βασικός εισηγητής στη Γερμανία του διαβόητου πλαστογραφήματος με τίτλο «Τα πρωτόκολλα των σοφών της Σιών», μιας ακραία αντισημιτικής θεωρίας συνωμοσίας που είχε δημιουργηθεί από την τσαρική μυστική αστυνομία.

Μεταγωγή Τσιγγάνων Σίντι από τη φυλακή του Χοκενάσμπεργκ στην Πολωνία

Η άνοδος του Χίτλερ στην εξουσία υπήρξε καταλυτικής σημασίας για την εφαρμογή πολιτικών που προδιέγραφαν σαφώς τη γενοκτονική βία που θα ασκούσε το Τρίτο Ράιχ σε πανευρωπαϊκό επίπεδο κατά τη διάρκεια του επερχόμενου πολέμου.

Ηδη από το 1933 άρχισαν να υλοποιούνται διακρίσεις σε πολλαπλό επίπεδο εναντίον τμημάτων της κοινωνίας που θεωρούνταν υποδεέστερα, ελλειμματικά ή και επικίνδυνα.

Στο στόχαστρο βρέθηκαν όχι μόνο πολιτικοί αντίπαλοι του καθεστώτος αλλά και Εβραίοι, Τσιγγάνοι, ανάπηροι, ομοφυλόφιλοι.
Η δημιουργία των πρώτων στρατοπέδων συγκέντρωσης, οι νομικές διώξεις, ο οικονομικός και πολιτικός αποκλεισμός, οι προπηλακισμοί και τα επεισόδια βίας συνιστούσαν όψεις της ανεπίστρεπτης διαδικασίας διολίσθησης σε ένα νέου τύπου κράτος θεμελιωμένο στον ρατσισμό.

Οι διαβόητοι νόμοι της Νυρεμβέργης (1935) κωδικοποιούσαν θεσμικά την πλήρη περιθωριοποίηση του εβραϊκού πληθυσμού.
Τρία χρόνια αργότερα με τη Νύχτα των Κρυστάλλων (Νοέμβριος 1938) ο κόσμος θα παρακολουθούσε με αποτροπιασμό ας εκδηλώσεις μαζικής βίας, το πογκρόμ εναντίον των Εβραίων οι οποίοι είχαν απομείνει στη ναζιστική Γερμανία.

Από την άλλη πλευρά προκειμένου να υποστηριχτεί πολιτικά και στρατιωτικά η ναζιστική κοσμοαντίληψη θεωρήθηκε απαραίτητο να δημιουργηθεί μια ειδική κατηγορία υπερασπιστών του καθεστώτος. Επρόκειτο για τα μέλη των Shutzstaffel - σμήνος προστασίας-, ομάδας που θεωρούνται από τον Χάινριχ Χίμλερ και τα ηγετικά τους κλιμάκια ως το επίλεκτο εκείνο σώμα που θα αναβίωνε τις ευγενέστερες παραδόσεις του «άριου» πνεύματος και θα κυριαρχούσε ενός πληθυσμού ουσιαστικά δούλων -των Ρώσων και των Σλάβων «υπανθρώπων»-, στη λογική της πλήρους ενίσχυσης μιας αυστηρής φυλετικής ιεραρχίας.

Οπως χαρακτηριστικά αναφερόταν από τον Χίμλερ στο «Εγχειρίδιο την οργάνωση και τις υποχρεώσεις των SS και της αστυνομίας»: «Είμαι οπαδός του δόγματος ότι, στο τέλος, μόνο καθαρό αίμα μπορεί να επιτύχει τα καλύτερα από τα πράγματα που συμβαίνουν στον κόσμο... μόνο το καθαρό αίμα που η ιστορία έχει αποδείξει ότι είναι ηγετικό και δημιουργικό και το θεμέλιο κάθε κράτους και όλων των στρατιωτικών δραστηριοτήτων, μόνο το σκανδιναβικό αίμα μπορεί να θεωρηθεί ότι είναι τέτοιο».

Σε τελική ανάλυση, το μέλος των SS συνιστούσε τον νέο αρχετυπικό Αριο, ο οποίος δεν θα γνώριζε όρια ως προς την εκπλήρωση του τελικού σκοπού του καθεστώτος: τη γενοκτονία των «κατώτερων φυλών». Από την άποψη αυτή δεν είναι τυχαία η μεταπολεμική αναγόρευσή τους από τον ναζισμό σε «ανθό της ευρωπαϊκής νεολαίας που πολέμη τον μπολσεβικισμό» ούτε και η εντυπωσιακή εμμονή με εμβλήματα και τις στολές τους.

Οταν ξέσπασε ο Β' Παγκόσμιος Πόλεμος λίγοι άνθρωποι στον κόσμο αντιλαμβάνονταν τις συνέπειες της κυριαρχίας των δογμάτων αυτών στο Τρίτο Ράιχ. Οι πολιτικές εξολόθρευσης που εφάρμοσαν οι Γερμανοί, κυρίως στο ανατολικό μέτωπο, το Ολοκαύτωμα (Shoah) του εβραϊκού πληθυσμού της Ευρώπης, η γενοκτονική βία κατά των Τσιγγάνων, των Σλάβων κλπ., τα εγκλήματα πολέμου και οι δολοφονίες αμάχων στο όνομα της αντιμετώπισης της ευρωπαϊκής Αντίστασης ήταν το τελικό αποτέλεσμα της ναζιστικής κοσμοθεωρίας στην οποία πρωτεύοντα ρόλο διαδραμάτιζε ο φυλετικός ρατσισμός.

Στον μεταπολεμικό κόσμο έγιναν αρκετές προσπάθειες να εξοβελιστούν οι ρατσιστικές απόψεις από σύγχρονη κοινωνία, αλλά οι κατακλυσμιαίες πολιτικές, οικονομικές και πολιτισμικές εξελίξεις των τελευταίων δεκαετιών δημιουργούν προβληματισμό για την αναβίωση τέτοιων δοξασιών και το ενδεχόμενο επανεμφάνισής τους στο κεντρικό πολιτικό πεδίο, έστω και σε διαφοροποιημένη μορφή σε σχέση με τη ναζιστική Γερμανία.

ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΕΔΩ
Μοιράσου το :

Δημοσίευση σχολίου

 
Copyright © ΙΣΤΟΡΙΑ - ΘΕΩΡΗΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger